Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.07.2016 16:10 - ЗА ВЛИЯНИЕТО НА СИЛИТЕ НА МЕРКУРИЙ И ВЕНЕРА ОТ СЕДЕМ ДО ДВАДЕСЕТ И ЕДНА ГОДИШНА ВЪЗРАСТ
Автор: ivankakirova Категория: Други   
Прочетен: 437 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 ЗА ВЛИЯНИЕТО НА СИЛИТЕ НА МЕРКУРИЙ И ВЕНЕРА ОТ СЕДЕМ ДО ДВАДЕСЕТ И ЕДНА ГОДИШНА ВЪЗРАСТ

                                                           Изтичат бреговете ти край мен.

                                                           Изтича с върбов дъх светът зелен

                                                           на мойто детство.

                                                           Най-съкровените владения,

                                                           населени със доброта и девственост

                                                           завинаги отплуват с бреговете,

                                                           оставили самотни отражения

                                                           във извора кристален на сърцето.

                                                                     Михаил Кендеров

 

          Влияние на силите на Меркурий от седем до четринайсет години

          Към седмата година, когато става смяната на млечните зъби с постоянни, формиращите етерни сили са извършили своята работа за изграждане на физическото тяло. Настъпва раждането, въплътяването на етерното тяло. То до голяма степен е освободено от градивни функции и е на разположение за логичното мислене и памет – т.е. за обучение.

          Но, образователният процес зависи от познанията на учителя за устройството и природата на детския организъм. Възпитатели, учители, преподаватели трябва да имат знания за постепенното раждане на висшите тела едно подир друго. До тази възраст изцяло се родени само физическото и етерното /жизненото/ тела. Детето все още няма разгъната дейност на астралното си тяло и Азът, защото те не са изцяло въплътени във физическото тяло. Важно е да се знае, че детския организъм не е празен съд, в който да се наливат колкото е възможно повече познания и информация, от които се задръства и изсушава. Във  Валдорфската педагогика базирана на антропософските принципи учителите са просветени за висшите тела  на учениците и се съобразяват с тях.

          Д-р Рудолф Щайнер дава следния съвет на учителите: “Не мислете, че трябва да владеете едно или друго в душата на детето. Това, което трябва да правите, е да усещате благоговение към неговия Дух. Вие не можете да развиете този Дух, този Дух развива сам себе си. Новата задача е да премахнете всички пречки за неговото развитие и да му дадете това, което ще го подтиква да развива сам себе си”.

          Нашият материализиран, технизиран век създаде предпоставки за удължаване на живота и старостта, но от друга страна скъси значително периодът на детството. Децата се осакатяват за цял живот с преждевременното и изкуствено узряване е превръщането им в “млади старци”. Меркуриевият период трябва да е “сърцето на детството”. Според поета Михаил Кендеров  детството  е с “най-съкровените владения, наситени с доброта и девственост. . . в извора кристален на сърцето”.

           В този период детето има вече оформено тяло, действащо етерно /жизнено/ тяло, но все още е обвито в астралната обвивка на Космоса и няма самостоятелен, действащ Аз.

          Докато през лунния цикъл детето имитира и възприема говор, жестове, постъпки предимно от семейството, сега през меркуриевия период заобикалящата го обстановка се разширява и извън дома – в училище.

           Необходимо е някой възрастен извън семейството да направлява развитието на събуждащите се познавателни способности на детето. Това е примерът и авторитетът на учителя и възпитателя. Те не трябва да са диктатори, но е необходимо да са авторитетни и да будят уважение. Почит, уважение и даже благоговение към учителя позволяват на детето правилно да развива, както етерното, така и астралното си тяло /душата/. Уважаваният учител, който олицетворява справедливост, доброта, любов и ентусиазъм създава у детето жизнен елемент в бъдещия живот, храни душата му с жизненост.

          Въвеждането в училищата на компютърна техника и методики на обучение с нея, вместо живото слово и присъствие на учителя, превръщат образованието в мъчителен, втвърдяващ, изсушаващ душата на детето процес.

          Меркуриевият период е време на обучение чрез картини и образи, обогатяващи душата, а не чрез изсушени, абстрактни, интелектуални понятия. Това е времето на развиване на етерното и астрално тела чрез създаване на вътрешни образи, творческо въображение картинно и артистично, а не интелектуално и научно.

          Вредни са механично получените образи чрез телевизия, кино, компютри и др. Трябва да се позволи на душата на детето да развива и упражнява вътрешните си артистични и творчески способности. Важно е да се развива образното мислене чрез картинно и образно предадени разкази на учителя.

          Учебните предмети трябва да обхващат не суха информация, абстрактни интелектуални понятия и научни факти. Необходимо е те да въздействат върху чувствата чрез: рисуване, музика, пеене, моделиране, ритмични движения и танци, както и създаване на въображенни и фантастични картини чрез приказки, митове, легенди, сказания, съдържащи мъдростта на света.

          Пример за такива училища са така наречените Валфдорски училища, създадени от д-р Рудолф Щайнер. В тези училища в учениците се създават и разгръщат творчески способности, артистичност, образно и въображенно, картинно мислене, оформя се пълноценно и активно жизнено и астрално тяло за цял живот. Децата се научават да гледат не само с очите, но и със сърцето си. Те имат щастливо детство, защото са изпълнили своите души и сърца с жизнена сила през меркуриевия период, наречен “сърцето на детството”.

          Влияние на силите на Венера от четринайсет до двайсет и една година.

          Около четринайсет години става въплътяването /раждането/ на самостоятелно астрално /душевно/ тяло на юношата.

          И в този период знанието за цялото душевно устройство, с висшите тела, трябва да бъде основата за обучението и възпитанието. За съжаление материалистичните науки, включващи само природните закони, не занимават юношата с духовно познание. Затова нашата материалистична култура допринася до голяма степен децата да стават пресметливи, бездушни консуматори на материални блага и удобства.

           В началото на пубертета става третото въплътяване /раждане/ - на астралното тяло /душата/. Това е труден период на съзряване както на психиката, така и за физиологията на младежкия организъм.

          През първите седем години силите на растеж произхождат предимно от главата, от седем до четринайсет години – от средната част /гръден кош и ритмични системи, а от четринайсет до двайсет и една години се разпростират надолу до крайници, коремни и полови органи. Изведнъж крайниците израстват дълги и непохватни, настъпва и полово съзряване. Това е във физиологичен аспект, а в психологичен аспект е тъкмо обратното – в трите седемгодишни периоди процесът се движи отдолу нагоре – от крайниците – към главата.

          Трите основни сили на душата действуват по следния начин. От раждане до седем години несъзнателно действува волята, изразена в движение, жестове, научаване на двигателни стереотипи и пр. През меркуриевия цикъл се изявяват чувствата чрез картинно, образно възприемане. През венериния период  с въплътяване /раждане/ на независимото астрално /душевно/ тяло и постепенно възникване на Аза, нарастват умствените сили и интелектуалното развитие чрез логично мислене и собствени преценки.

          В тази възраст физиологията и душевния живот напълно се разминават – физиологията е засилена главно в долния човек /крайници/, а душевния живот – предимно в главата. Тези противоречия се изявяват у младежа с типичните пубертетни прояви – несигурност, объркване, вътрешен страх, негативизъм и противодействие на всички.

          Юношата има нужда да бъде разбиран и обичан. Към него трябва да се отнасят с търпение, тактичност и нежност. Защото зад външната изява на неучтивост, грубост, даже нахалство, младежът е неуверен, уплашен и има нужда да бъде подкрепян и направляван към идеализъм, хуманизъм и добро. Близките не трябва да насърчават у младия човек появата на агресивност, материалистични и консуматорски склонности.

          Под влияние на силите на Венера у младежа нарастват силите за любов, но тя трябва да се разшири като обич към всички същества, към цялото Творение. Съзнателно могат да бъдат насочвани чистите и мощни душевни сили към алтруизъм, към създаване на идеали и добри цели и каузи. Масовото принизяване на чувствата за любов до преобладаващи низки сексуални инстинкти, уврежда душевно младия човек за цял живот.

          В този период не бива да се изисква от юношата да развива преждевременно само абстрактно мислене и интелектуализъм. В образователната система трябва да се включва равностойно разгръщане на трите сили на душата: на ума – чрез науките, на чувствата – посредством занимания с изкуство, на волята – като се насърчава спортната и двигателна дейност. Така младият човек израства хармонично в цялата си душевна същност, защото има достатъчно мощни сили и за трите вида дейности. Развитие само на интелекта втвърдява, изсушава душевния живот и пречи за напредъка и по-нататъшното усъвършенстване в живота на личността.

          При правилно насочване и възпитание на младежа в този период на влияние на силите на Венера по-нататък в живота се разгръщат в душата му общочовешки идеали. Те са формулирани от д-р Рудолф Щайнер като идеал за устройство на обществото, а именно: в социалния живот обичта към хората се превръща в братство; в икономическата област – равенство на всички пред законите и еднакви права на личностите при управление; а свободата представлява духовна свобода и свобода в културната сфера.

          Целта на подпомагане и обучение на юношите е именно такава; той да излезе в света като свободно същество, с отворено сърце, готово да обича и помага на всички, интелектуално и морално узрял, за да намери своята професия, целите и правилното направление в живота си, според своите способности и дарби.

                                                           Доц. д-р Иванка Кирова, к.м.н.

                                                           




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ivankakirova
Категория: Други
Прочетен: 895891
Постинги: 849
Коментари: 119
Гласове: 621
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031