Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.09.2016 19:43 - ЗА АНТРОПОСОФСКАТА МЕДИТАЦИЯ
Автор: ivankakirova Категория: Други   
Прочетен: 697 Коментари: 0 Гласове:
1



                               ЗА АНТРОПОСОФСКАТА МЕДИТАЦИЯ

                                                                     Да легна в папрат, да потъна,

                                                                     бор с игли да ме покрие,

                                                                     покоя до самото дъно

                                                                     на тишината да изпия.

                                                                     С първата роса да се разпръсна

                                                                     в цветните ресници на зората,

                                                                     да умра и да възкръсна

                                                                     в диханието на гората.

                                                                               Михаил Кендеров

 

          Човек решил да се обучава и развива духовно, за да достига съзнателно до духовния свят, трябва да има известна подготовка и познание за безвредния път, по който може да постигне това. Главното средство за постигане на висшите степени на свръхсъзнание – ясновидство /имагинация/, ясночуване /инспирация/ и интуиция /прозрение/ е медитацията. При тези видове съзнание действа събудения висш Аз /Дух/ на човека.

          Д-р Рудолф Щайнер отбелязва: “Медитацията е като един сън, който спрямо дневното съзнание представлява по-висша будност”. При медитация упражнявана много дълго време, с години, всеки ден, с постоянство, търпение и самодисциплина се получава едно “свръхбудно съзнание”. В това състояние етерното тяло в главата е напълно спокойно, както и при дневното обикновено съзнание. Но с новоизградените сетива в етерното тяло невидимия духовен свят става видим, придобива се ясновидство.

                    Предварителни условия за антропософска медитация

-         Вътрешно пречистване чрез морално-етични ценности и дабродетели. Те бяха подробно разгледани в статията в миналия брой на вестника.

-         Липса на нервност, спокойствие, умереност.

-         Тялото да бъде в седнало положение, на твърд стол, с изправен гръбначен стълб и напълно отпуснато.

-         Оттегляне на сетивата от външни дразнения. Тези условия позволяват концентрация на мисълта.

-         Концентрация на мисълта върху определена максима, мъдрост или изречение от Евангелията.

Мисленето е в основата на антропософската медитация /самата дума “медитацио” е латинска и означава размишление/. Но какво трябва да бъде то?

          В душевния живот възприятия и представи не могат да бъдат предоставени сами на себе си в хаотично и объркано състояние. Те трябва да се насочват от мисленето в дадена посока, мисълта да бъде доведена до логичен край. Вредни са блуждаещите мисли без определена посока. Азът /Духът/ на човека се разпорежда с душата, с всичките й сили: представи, разсъждения, чувства, усещания, възприятия, желания, страсти, инстинкти.

          Д-р Р. Щайнер обръща вниманието ни:”Азът прилага законите на мисленето и чрез тях внася ред в света на представите и мислите”. Също така чрез етични принципи и нравствени съждения Азът става господар на нагони, страсти, желания, влечения, инстинкти.

          Ако нашият обикновен Аз има объркано, неподредено или фантазно мислене, то може да попречи, да повлияе на висшия ни Аз. Тогава при медитация и преминаване в духовния свят Азът няма да бъде способен на обективно съждение спрямо свръхсетивния свят. Затова много важно условие за медитация е обикновения Аз да има трезво, здраво, логично мислене.Тогава висшият Аз стъпва на здрава почва и може да си служи добре с мисленето във висшите светове.

           Д-р Рудолф Щайнер има голяма заслуга, че даде на днешния човек съвременен безвреден път на духовно познание с методи насочени към силния Аз, ясното дневно съзнание и интелектуалното разсъждение /а не в транс и замъглено съзнание/. “Аз мога да разбера духовния свят с мисленето”, пише той в основната антропософска книга “Теософия”.

          Всяка наука  е базирана на две основни човешки притежания – възприятието и мисленето. Чрез възприятията човек познава различни неща във външния свят. Чрез мислите ученият анализира, сравнява, оценява получените от възприятията познания и при обективно, логично, задълбочено мислене, изчистено от чувства и воля опознава природните закони.

          Днес възприемателните способности на човека се разшириха разностранно и до огромни размери с помощта на чудесата на техниката – телескопи, електронни микроскопи, компютри и т.н., затова природните науки получиха невероятен подем.

          Д-р Рудолф Щайнер чрез духовната наука ни показа също, че особено второто голямо притежание на съвременния човек – мисленето – може да се развива. Това става чрез концентрация и медитация, при които вътрешното изживяване на мисленето може да разкрие духовната същност на нещата.

                              За медитацията и концентрацията

          Медитацията е основно средство на личността за духовно развитие чрез постигане на познания за висшите светове и за своята вечна същност.

          Според д-р Рудолф Щайнер: “Живот на душата в мислите, разширяващ се все повече до живот в духовния свят, наричат медитация. Когато човек  започне някога да прави медитация, с това той извършва единствената действително свободна постъпка”. Човек непрекъснато се стреми към свободата, но в живота не е напълно свободен, зависим е от различни обстоятелства и фактори.

          Но единствено медитацията, която винаги правим по своя воля, е напълно свободно дело. Чрез медитация се обучаваме да проникваме в духовния свят. Това е една духовна работа, вглъбяване, която изисква постоянство, търпение, сила на душата и трябва да се прави всеки ден, за да има резултат. Не е необходимо много време, могат да са достатъчни и 15 минути. 

          Концентрация означава съсредоточаване, насочване на вниманието към определени представи и понятия, свързани с непознатото в света.

          Концентрацията и медитацията дават сили, чрез които човек работи над своята душа и тя израства, развива се.

          Известният американски писател, психотерапевт Уейн Дайър пише в книгата си “Мъдростта на вековете”, че всекидневното практикуване на медитация му дава по-голяма енергия, по-висока продуктивност на по-съзнателно равнище, по-удовлетворяващи взаимоотношения с хората. Той цитира във връзка с медитация думите на големия посветен Питагор: “Научи се да мълчиш, нека спокойният ти ум слуша и почива”.

                              За методиката на медитацията

          Изберете си тихо място, където никой да не ви безпокои. Добре е медитацията да се прави рано сутрин или вечер при залез слънце, но по едно и също време, което на вас е удобно. Значително по-успешна е медитацията всред природата – в планината, всред дървета и поляни. Тази среда създава много по-лесно вътрешна хармония, спокойствие и тишина, които са необходими за медитацията. Поетът Михаил Кендеров картинно е предал вдъхновението от една своя медитация: “Да легна в папрат, да потъна, бор с игли да ме покрие, покоя до самото дъно на тишината да изпия. С първата роса да се разпръсна в цветните ресници на Зората, да умра и да възкръсна в диханието на гората”.

          Настанете се удобно, тялото ви да бъде с максимално отпуснати мускули /седнали, с изправен гръбнак/.

          Оставете в себе си една мисъл: “покой, тишина, почивка”. Д-р Рудолф Щайнер дава следното указание в книгата си “Езотерично обучение”: “Потъни в спокойствие и тишина, затвори сетивата за всичко, което си научил чрез тях – накарай да замлъкнат всички мисли, които по-рано са нахлули в теб по силата на навика, бъди съвсем тих и мълчалив и очаквай с неизменно търпение: едва тогава висшите светове ще започнат да изграждат твоите душевни очи и духовни уши”.

          Когато настъпи вътрешна тишина и покой, извикайте в съзнанието си една мисъл или комплекс от представи. Съсредоточете цялата си душа върху съдържанието на избраната представа /мисъл/. Това не трябва да е спомен или преживяване. Добре е да се вземе мисъл от някое Евангелие или мъдрост, например : “Христос е светлината на света”, “Христос е Възкресението и живота”, “Светлината е божествена мъдрост”. Върху една и съща представа /мисъл/ се медитира няколко месеца. Душевните сили укрепват от това. Човек не трябва да допуска смътни и неопределени усещания или екзалтация. Трябва да се концентрира върху възвишени мисли за медитация като горните примери.

           За това колко е  важна медитацията за съвременния човек, който в нашата епоха започва да развива съзнателната /духовна / душа, Блез Паскал пише “Всички нещастия на човека се дължат на неспособността му да стои тихо в стаята си, усамотен.” Би могло да се добави “и да се научи да медитира”.

                                                                     Доц.д-р Иванка Кирова, к.м.н.

                                             

          




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ivankakirova
Категория: Други
Прочетен: 896007
Постинги: 849
Коментари: 119
Гласове: 621
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031