Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.11.2018 16:21 - ЧОВЕШКАТА МИСЪЛ И ДУХОВНАТА МЪДРОСТ
Автор: ivankakirova Категория: Други   
Прочетен: 1775 Коментари: 0 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
              ЧОВЕШКАТА МИСЪЛ И ДУХОВНАТА МЪДРОСТ                           „Днес ние сме изправени пред един грандиозен свят, който стана възможен само защото естествените науки се насочиха към неживата природа, чието име вече изразява същинското й значение. Защото на гръцки „техника” означава „изкуство” и за гърците техниката беше проявление на духовни сили. Днес тя работи само с абстрактни бездуховни мисли, и  пред света на техниката ние заставаме така, че трябва да си кажем: ние извоювахме този свят само благодарение на това, че опознахме мъртвата природа”                                                                                                                         Д-р Рудолф Щайнер                                                            Това е написано от д-р Рудолф Щайнер още през 1923 година. Но, днес с огромните постижения на техниката, ние сме в центъра на това царство на мъртвата природа. В днешни дни даже и децата са завладени от интернет, компютри, мобифони, телевизия, електронни игри и пр. Ние сме обсебени денонощно от материалния, мъртъв свят. Човек губи представа за духовната същност на себе си и света, защото е заобиколен от всякъде от област лишена от Дух.                                                                                        Сякаш възприемайки света на техниката – човек изпитва подсъзнателно болезнено усещане за студен, мъртъв свят, за труп. Защото техниката представлява третиране на мъртвата природа, гробницата на Духа.                      Но, ако размислим съзнателно и задълбочено, това чувство може да ни даде тласък да търсим духовно познание за другата – духовната същност на Природата и човека. Защото ние имаме освен видимо, физическо, материално тяло и невидими тела:  жизнено, душа и Дух.             Материята е видим израз на Духа. Свръхсетивното познание ни дава възможност да опознаем същността на Природата, на самият човек – най-голямата загадка. Дори и с физическите си очи да виждаме само материалния свят, все пак духовното присъствие в този материален свят е неоспоримо и това познание ни дава антропософията.                 Днес ние сме загубили естественото ясновидство, каквото сме притежавали в отдавна отминали епохи. Но, сега личността е развила интелект, умствени способности и може да узнае за духовната същност на човека и Природата чрез познание придобито от Духовната наука.            Човек е микрокосмос, той има в себе си както природните царства, така и духовните царства.                         Най-напред човек носи в себе си животинското царство. Той има като животните: органи на физическото тяло, усещания, движения. Но, за разлика от животните ние можем да ходим изправени, за мислим и говорим, имаме чувства, свободна воля.                                                                        Човекът носи в себе си също и растителното царство – има растителни сили, жизненост, храни се както и растенията. Когато спим душата и Духът ни се излъчват в астралния свят, за да се заредим с нови духовни и душевни сили. В леглото човек е като растение – с физическо и жизнено /етерно/ тяло, което извършва растежни процеси, оздравителни и възстановителни функции.              Но, ние имаме в себе си и минералното царство. Човекът е една ходеща водно-въздушна колона съставена от 70 до 90% течност и въздух и  30 до 10 %  минерални вещества,  най-вече в костната система.                                                     Човекът е също част от духовния свят. Има връзка с Йерархиите от Духовни Същества, населяващи целият Космос.                                                                                                                          Минералното, растително и животинско царство наричаме природни. Духовните Същества, които при човека  способстват неговите мисли, чувства и воля, за да е свободен, се наричат Духовни йерархии,  те са над човека. Както има три природни царства, така има и три духовни  царства на Духовни Същества.                                                                               В християнската религия са дадени съответни имена на Съществата от Духовните йерархии.                                                           Известно е, че всеки човек има свой Ангел Хранител. Личността има в себе си Ангела, който дава сили на мисленето. Ангелът е от третата йерархия, най-близо до човека.                                                                                                                            Важно условие за усещането е да имаме вътрешна топлина. За да имаме чувства ние трябва да имаме истинска, душевна топлина и тя идва от Духовното Слънце. Физическата топлина на човека е свързана със Слънцето. Но, нашите усещания, чувства, са свързани с Духовното Слънце, с  Духовните Същества от по-висшата – Втора Йерархия  със Слънчевите Същества наричани Духове на Формата /Елохими, Ексузиаи/, които се намират там.                                                                                                                              Най-висшата – Първата йерархия от Духовни Същества дават на човека силата на волята Те са наречени Духове на волята /Престоли/, Духове на хармонията  /Херувими/ и Духове на любовта /Серафими/.                                     И така, както човек има в себе си трита природни царства, така има в себе си и трита духовни царства от йерархиите на Духовните Същества.                                                          Днешният човек трудно може да повярва в съществуването на невидимите, невъзприемаеми Духовни царства. Но, ние също така не виждаме въздуха. И въпреки това знаем, че има въздух. Също така ние не виждаме мислите, чувствата. Но, знаем че ги има, въпреки че нямаме сетива  за свръхсетивно зрение /ясновидство/. Духовната наука ни дава познание, че навсякъде в Космоса и човека се намират Духовни Същества, които ни способстват да мислим, чувстваме и проявяваме воля.                 Днешното материалистично мислене е обусловено, не само от загубата на свръхсетивни сетива, но и от загубата на древното познание за Духовния свят, древната мъдрост. Тя се е получавала от Духовния свят в Древните мистерии от Учителите на човечеството, Посветените, които са имали развити трите вида свръхсъзнание за възприемане на духовното познание: ясновидство, ясночуване и интуиция. Тази мъдрост е прониквала извън Мистерийните центрове и се е разпространявала  в културата на древните народи.                                                        Освен това, ясновидството е било нормално за древността , когато хората чрез свръхсетива директно са се свързвали с Духовния свят и са получавали истинските мисли на духовната мъдрост.                                                                                  Мислите, мъдростта съществуват  в Космоса и принадлежат на Духовните Същества.                                                    Днес ние в дневното си съзнание, в човешкото мислене, си служим с мисли породени от сетивния, материален свят, предизвикани от сетивните възприятия. С това мислене са постига познание за материалния свят. Но, това мислене е половината от съдържанието на мисленето въобще.                                                                                                 В наше време човек с интелект и логично мислене  може да постигне познание за Духовния свят, като изучава Духовната наука Антропософия. Тя ни носи мъдростта от древните Мистерии. Ние имаме вече  развитие на съзнателна  /духовна/ душа и можем да достигаме до обективните истини, мисли на духовната мъдрост.                         При материалистичния мироглед, особено с развитие на природните науки, от деветнадесети век насам се е загубила вярата, че Духовния свят може да бъде опознат чрез мислене. Известният философ Кант  даже е казал така: „ за духовния свят не можем да знаем, в него можем само да вярваме”. И така днешният атеист с материалистичен мироглед, който не вярва в Бога  приема, че не съществува духовен свят, или  позовавайки се на Кант - той е невъзприемам.                                                                        Но, днес всеки човек, който има не само вяра в съществуването на  духовен свят, но и духовно познание, може да опознава космическите мисли и мъдрост с интелект и логическо мислене. Защото ние притежаваме само половината мислене със сетивно съдържание. За другата половина – космическите мисли и  мъдрост  е необходимо духовно познание.                                                                       Всеки човек понякога получава внезапни хрумвания, вдъхновения, идеи, откровения на духовна мъдрост, за които знае, че не са негови, собствени мисли. Но, трябва да е със съсредоточено внимание и тези космически мисли да ги  долавя, осъзнава и внедрява в своя живот. Може да си ги поставя като идеали, като възвишени цели, които да постига с мисъл и воля.                                                                        Най-висшата  проява на космическите мисли, космическата мъдрост, е  прилагането им в полза на другите, с импулса на Христос за любов към всички хора. Ако човек се развива духовно  той постига цялостно мислене:  както сетивно мислене така  и духовна мъдрост.                                                       Доц. д-р Иванка Кирова, к.м.н.

 

 

                         



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ivankakirova
Категория: Други
Прочетен: 895903
Постинги: 849
Коментари: 119
Гласове: 621
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031