Постинг
28.09.2019 20:51 -
БОГОМИЛСКОТО ХРИСТИЯНСКО УЧЕНИЕ -УНИКАЛНО БЪЛГАРСКО НАСЛЕДСТВО СЪС СВЕТОВНО ЗНАЧЕНИЕ
БОГОМИЛСКОТО ХРИСТИЯНСКО УЧЕНИЕ – УНИКАЛНО БЪЛГАРСКО НАСЛЕДСТВО СЪС СВЕТОВНО ЗНАЧЕНИЕ „Богомилското учение може да бъде определено като Второто Християнство. То е втората вълна, аналогична по дух, усърдие, безкористност и енергия с дейността на първите Апостоли, най-близо до автентичното Апостолско учение . . . Самият Исус Христос е говорил с притчи на народа, а на най-близките си ученици е разкривал окултните истини, така и в богомилското учение има легенди и притчи за обикновените слушатели, както и езотерична същност, която Боян Мага е предал на своите апостоли. Любимите източници на богомилите са „Тайната книга на Йоан” и „Евангелието на Йоан”, като най-близки до оригиналното учение на Исус Христос” Дамян Попхристов Българската мисия на богомилското християнско учение, вдъхновявана и импулсирана от Духът на Българския Народ /Архангелът на Народа/ има значение за възникване на ренесанса и реформацията в Европа И днес още богомилското учение, сякаш е потънало в мъглата на митове и легенди, същността му не се познава добре и е с противоречиви оценки, счита се за ерес. А то е духовно богатство на нашия народ, което всеки българин е нужно да знае. Богомилското християнство е типично окултно /езотерично/ учение, което представлява едно възраждане на ранно християнското, така наречено „Апостолско християнство”, от първите векове след Христа. „Богомилското учение е най-голямото духовно богатство, което ние българите притежаваме, но не познаваме добре и не го ценим, а то е от основно значение. Искрено се учудвам, че в България се говори толкова малко и то доста противоречиво и непоследователно за същността на богомилството. Още по-досадни и направо обидни са клишетата, които упорито продължават да битуват сред хората, останали в съзнанието им от няколко кратки изречения в учебниците по история”, пише големият български писаткел, учен, историк, изкуствовед, философ проф. Дамян Попхристов. Богомилството е езотерично /тайно/ по същността си и има две страни: едната за обикновени слушатели – външна /екзотерична/и друга - езотерична за посветени /наричани „Съвършени”/ То може да се нарече дуалистично – реалното разграничаване между „добро” и „зло” и превръщането на злото в добро. За духовно просветените, вътрешната /езотерична/ страна – полярността има друго измерение. Тя е израз на четвъртия закон на Великия Посветен - Хермес Трисмегист „Всичко е двойнствено, всичко има два полюса. Полюсите са задължителни като две страни на едно и също явление”. Без да се разгледа дълбоката езотерична /окултна/ същност на богомилското учение, то не може да бъде разбрано. То е сложно християнско учение – система от духовни познания, философия и история. Зад видимата християнска същност, в него има много древна мъдрост, познания и практики от знания на прабългари и траки. Двете основни книги използвани в богомилското учение са: „Евангелие на Йоан” и „Тайната книга на Йоан” В зависимост от проникване до дълбоката /езотерична/ същност на богомилското учение, хората които го изповядват са: „Съвършени” /които са били посветени, запознати с езотеричната същност/, „Вярващи” и „Слушатели”. Последните две групи са били запознати с външната /екзотерична/, същност на християнството. Богомилите се организирали в „богомилски общини” начело със старейшина наричан „дедец”. От 928 година, когато е възникнало, богомилството в продължение на двеста години се разпространява не само в България, но и в Босна, Италия, Южна Франция, Северна Испания. Там те придобиват местна трансформация и названия: катари, албигойци патарени и пр. Богомилството се корени в старата българска култура Екзарх Стефан /1878 – 1957 г./, изключителен учен, богослов и историк в дисертацията си „Богомилите и Презвитер Козма”, отпечатана в Швейцария на френски език, още в 1920 г. разкрива важни неизвестни истини за богомилите. Едва наскоро през 2012 година е издадена у нас на български език. И това пише съвсем обосновано, обективно, на базата на оригинални, автентични архивни документи, Екзарх на българската православна църква Той изтъква забележителната за Средновековието степен на образованост и на културно развитие на богомилите чрез самообразование. Това е била важна цел за богомилското движение – тенденцията за просвещение, която е отслабнала в държавните институции по време на упадъка на България при цар Петър. Богомилите работили усърдно в образованието, в четенето на духовна литература е било главното във вътрешния им живот, в тяхната християнска вяра и бъдеще. Всяка богомилска община е имала редовно училище. Всички богомили трябвало да знаят да пишат и четат на славянобългарски език, да се обучават духовно. Това допринася за голямото културно влияние на богомилите в християнската вяра и разрастване на богомилското движение не само в България, но и в цяла Европа. Богомилската християнска просвета и култура е посочена като основен двигател в старобългарската народна литература. Богомилите били любознателни, начетени и най-просветената част от народните слоеве. Според Екзарх Стефан приносите на културно-историческите достижения на богомилската книжнина не само за България, но и за другите страни до които е достигнала са: - Тази книжнина развива ума чрез просвета и стимулира духовното развитие. - Освен официалния, тя е другият основен поток на старобългарската литература и основен път на обогатяване на българския език. - Тя има широко благотворно влияние върху литературата на южно-славянските народи. - Тя е основен мост на общуването между Изтока и Запада в Средновековието. А това е била и мисията на българския народ, зададена му от Духът на Народа /Архангелът на народа/. Екзарх Стефан описва богомилската просветеност и познанията им като непознато за Средновековието обогатяване на личността, пораждане на творчески импулс в нея: „Но събитията са създадени от фантазията на разказвачите, за да заинтересоват и възхитят читателите. Всичко, което Библията не съдържаше, и което по природа интересува масите, разказвачът го притуряше и го обясняваше”. Така възниква богомилската апокрифна книжнина, легенди, митове, притчи, за които пише и изтъкнатият учен, философ и изкуствовед проф.Николай Райнов в книгата си „Богомилски легенди” базирана на славянска митология. В богомилската книжнина има широк хоризонт на духовното познание, в което се съдържа теология, космогония, философия, история и пр. За да покаже мащаба на това световно културно явление Екзарх Стефан го съпоставя с античната и световна история, с Илиядата и Одисеята. Анонимните богомилски автори на апокрифната книжнина попълват това, което не е написано в Стария и Новия завет. Това е значението на богомилската книжнина като творчество, като литература. Това е предренесансово влияние на богомилската книжнина което вдъхновява и импулсира изкуствата – поезия, живопис, скулптура и пр. Главната цел на богомилската книжнина е познанието да освети тайнствения духовен свят, да го опише и изследва. Особено силно е влиянието на богомилската книжнина на Балканите и Югоизточна Европа. То е важно, защото е допринесло за разпространението на българската литература в Сърбия, Македония, Босна, Русия, на целия югоизточен славянски свят. „Благодарение на тяхната ревност да преподават и пътуват, богомилите служеха за звено в културните отношения между славяните и между Изтока и Запада” пише Екзарх Стефан. Богомилската култура и книжнина внася български принос в международното културно общуване в епохата на средновековната изолация. Богомилските книжовници имат също заслуга за разпространение писмено и устно на легенди и митове от Азия, през България до Западна Европа. Това са достижения на българската култура, на българския Дух, извисяване на българския Дух. Битуващите клишета в оскъдните сведения за богомилите, че са магьосници, че се занимават с черна магия са измислици и незнание за тях. Световната мисия на богомилското учение се заключава в познанието за облагородяване и одухотворяване на материята и превръщането на злото – в добро. Основното е любовта към ближния. Доц. д-р Иванка Кирова, к.м.н. БО
Следващ постинг
Предишен постинг
Здравейте, ivankakirova. Бе ше ми приятно да прочета написаното за богомилското учение. На няколко пъти получавах подканвания и аз да пиша за богомилите, но сметнах, че не съм достатъчно подготвен. В блога има много информация и е добре да се сравнява, както правя аз.
Поздрави!
цитирайПоздрави!