Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.12.2020 11:47 - ЗА БАЩА МИ
Автор: ivankakirova Категория: Други   
Прочетен: 446 Коментари: 1 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
  ЗА БАЩА МИ                                                                                                          Моят баща беше слънчев човек, излъчваше доброта, радост, имаше чувство за хумор. Той беше с дълбока истинска Христова вяра и любов. Името  му Любомир отговаряше на неговия характер. Главното му качество беше добротата – тя беше към всички, сякаш обичаше целият свят. Той беше справедлив, почтен, достоен, правдив, всеотдаен, жертвоготовен.                                               Баща ми беше образован, ерудиран, с висока култура. Беше завършил две висши образования - учителския институт и финанси. Владееше френски и руски език. Познаваше класиката в литературата, особено френската и немската. Ценеше  творчеството и духовните възгледи  на Толстой. Харесваше стиховете на Лермонтов и  Пушкин. Казваше наизуст стихове от тях.                                                                                                                                             Татко беше добър възпитател. Особено държеше на образованието ми, насочваше ме да чета книги, които купуваше непрекъснато. Обичаше да ми обяснява. Запомнила съм, че каквото и да го попитах – той знаеше и ми отговаряше, защото имаше широки енциклопедични познания.                                                                            Баща ми обичаше природата и това беше основно във възпитанието ми. Лекуваше нас  - децата му с природни методи, по  книгите на световно известният природолечител  Луи Куне/ „Нова лечебна наука”/ и на Петър Димков.                                                                           Баща ми беше едър, висок мъж, мускулест, мощен, як, добре сложен. Мога да го оприлича на дървото дъб – мощно, устойчиво на всякакви бури. Той имаше  красиво широко лице, високо чело, тъмна коса и пъстри очи.                                                                                                            Моят баща беше жертвоготовен, винаги готов да помогне, да поеме товара на другите. Беше най- големият син във фамилия Кирови с братя: Владимир, Ерослав, Костадин и сестри – Костадинка и Юлия /Гинка/.  Във фамилната дърводелска фабрика той беше главният, който носеше товара, работеше и за другите, за да ги издържа по време на тяхното образование, а и след това  помагаше да се издържа  цялата фамилия. Беше трудолюбив, обичаше работата си и работеше без да се жали по 10  и повече часа  на ден. А вечер четеше любимите си книги. При това е завършил задочно и двете си висши образования. Когато беше  учител, в цялото свободно време работеше във фабриката.                                                                                   Татко свиреше много добре на мандолина, чичо ми Ерослав свиреше на акордеон, а дядо ми Киро – на кавал. И ставаше цял оркестър. А  тяхното свирене с  хубава музика, ни даваше радостно настроение в празничните дни.                                                                                                     Баща ми е роден на 15 септември 1910 година в с.Лешниковци, Трънско.                                                                       Той произхожда от род на борци против турското робство. Неговият пра-пра-прадядо Милис, българин, е живял в с. Власина което е било в Западните покрайнини на България – а  сега е в Сърбия. Той участвал активно в борбата против турците в т.нар. „Власински комитет”. Милис бил водач в повдигнато въстание против турците в гр.Ниш и околностите. След потушаване на въстанието дядо Милис със семейството си, качено на два коня, успял да се добере до с. Лешниковци, Трънско  – там нямало турци.                                        Селяните от с. Лешниковци веднага помогнали. По общо решение на  хората от селото на Милис и семейството му           била дадена безплатно общинска земя – ниви, ливади и  място за построяване на къща. То се намира  на  малка височина на края на селото наречена  - „Остри връх”. Тази солидна двуетажна  къща построена от  камък доскоро още стоеше неразрушена.                                                                                    След заселването си в с. Лешниковци   родът  на Милис се разраства с много синове и дъщери – наричали ги „Власинци”.                                                                                                Един от синовете на Милис – на име Воин поставя началото на нашата фамилия  Станкови. Синът на Воин -   Станко има синове – Богослов, Киро, Григор, Тома и дъщеря Стоянка. Всички те се преселват да живеят в София.                                                                                                        Дядо ми Киро е бил ръководител на строителна фирма, която построила  големи модерни сгради  в София. По-късно дядо Киро със синовете си – главно баща ми и брат му Владимир  - построяват голяма четириетажна къща, на ул. „Враня”, където да живее фамилия Кирови. В партерния етаж била  основана  дърводелска фабрика с модерни за времето си машини, много работници, също  и камион.                         Когато завърших гимназия баща ми твърдо държеше за избора ми на професия – да стана лекар. Аз не бях съгласна с него, но той е бил прав, познавал е по-добре моите способности, отколкото самата аз.                      По-грижовен, всеотдаен, любящ баща   не бих могла да имам. Той ми вдъхна любознателност, ученолюбие, всестранно образование. Години наред плащаше уроци по френски език и за вокално обучение. Изпращаше ме на курсове по машинопис и стенография. После тези умения много ми помогнаха при висшето ми образование и научните ми  трудове. За образованието ми не жалеше пари, даже и да е имало лишения.                                                                                                                  С  талант за пеене и вокално обучение / вече пеех  арии от опери/ - аз мечтаех да стана оперна певица и да следвам в музикалната академия. Но, баща ми беше настоятелен, че моите способности най-добре ще се реализират като лекар. И се оказа прав. Защото  да съм лекар е моето призвание. Така се чувствам наистина полезна в живота си.                                                                        Гласовата ми дарба с вокално обучение на колоратурен сопран стана мое хоби, което ме правеше щастлива. Като студентка по медицина пеех в известния Академичен хор. С  този хор пътувахме  във Виена /Виенски младежки фестивал/ и на турне в Германия с много успешни концерти.                                                           Като лекар във Варшава бях соло певица в „Ескулап” - лекарски естраден състав с оркестър, с който пътувахме на турне в Германия  и в различни градове на Полша. Концертите ни бяха много посещавани и с прекрасни отзиви за тях.                                                  Майка ми и баща ми създадоха едно задружно семейство - с разбирателство и любов. Те бяха пример за нас децата им – аз, сестра ми Росица и брат ми Кирил - за сговор, всеотдайност. Възпитаха ни в Христова вяра, обич и добродетели.                                                                                       Всяка събота или  неделя, и на празник - ние семейството - ходехме на екскурзии на Витоша, Люлин, Владая, Банкя, Панчарево и др. Всяко лято семейно бяхме  курорт на морски  и планински курорти. На шест години баща ми ме научи да плувам в р. Искър  в Прокопаник  /сега „Томпсън”/.                                                                              Любовта към природата, природосъобразния живот, беше в основата на моето възпитание от баща ми и майка ми. И затова като лекар избрах специалността физиотерапия, курортология и рехабилитация. Разработих също направлението за природосъобразен живот и природни методи на лечение към нашата специалност. Написах книги в тази област. Баща ми беше  много доволен от това.                                        Когато майка ми почина /на осми септември 1984 година/, татко остана сам в домът си. Много тежко преживя загубата на майка ми. Разболя се от депресия.             Тогава  взех баща ми при мен да живее в домът ми на ул.”Брегалница”. Той си правеше компания с леля ми Вита, която живееше с мен, и спокойно си изживяваше старините при нас. Със съпругът ми Мишо и синът ми Роберт много добре се разбираха. А Мишо помагаше в грижите ми към тях.                                                                    Така баща ми преживя още десет години след смъртта на майка ми – до 1994 година. Той беше радостен, че доживя падането на Тодор Живков и социалистическия режим.                                                                                 Баща ми цял живот беше преследван с лошо досие на противник на социалистическата власт. Около него е имало доносници, които докладвали за негови изказвания. Затова баща ми и семейството ни бяхме подготвени за изселване от София в село в провинцията. Но се размина, защото  чичо ми Владимир беше комунист, женен за партизанка – стринка Цветанка, която ни спаси от изселване.                                               Като негова дъщеря, аз също носех печата на „неблагонадеждна” за социалистическата власт. Бях подтискана, възпирана в напредването ми в научната  кариера и работата ми.                                                                                      След кратко боледуване татко почина на 26  март 1994 година.                                                                                                       Винаги, когато си спомням за милия ми татко – и сега -  сякаш виждам широката му кротка усмивка, която осветяваше  лицето му. Виждам  очите му, които излъчваха доброта и спокойствие.                                                                Споменавам те в молитвите  си мили татко  помнейки  твоята любов и благост.                                                             Мир, покой, благодат и Христова светлина на душата ти!                                                                                                                                              Иванка Кирова                                                                                                                                                                                                                                                                         



Гласувай:
2



1. krumbelosvet - Да сте живи, здрави и щастливи
14.12.2020 13:48
От сърце се радвам за вас.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ivankakirova
Категория: Други
Прочетен: 910211
Постинги: 853
Коментари: 120
Гласове: 621
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930