Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.02.2021 17:24 - МОЕТО ДЕТСТВО
Автор: ivankakirova Категория: Други   
Прочетен: 319 Коментари: 0 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
  МОЕТО ДЕТСТВО                                                                                 Над искрящото ми детство                                                          водни кончета кръжат,                                                             и очите ми ги следват,                                                               докато се приземят.                                                                                                                                                                                 Полетът ми тъй протяжен                                                               зрящата душа примамва,                                                               през   блестящите витражи                                                  на хармонията в храма.                                                                                    Михаил Кендеров                                                                                                                                                             Детските ми спомени сега се завръщат пълни със светлина и радост. Пред зрящата ми душа блясват ярки  многоцветни картини от различни случаи в детските ми години.                                                        Аз съм най-голямото дете на майка ми Любица и баща ми Любомир. Родена съм в София на 18 януари 1936 година. Сестра ми Росица е родена на 11 април 1937 година, а брат ми Кирил на 14 септември 1941 година. Винаги и чак досега съм се грижила като по-голяма за сестра ми и брат ми.                 Проходила съм на девет-десет месеца. И даже сега съм много подвижна – все бързам за някъде, въпреки че вече се уморявам лесно. Имам сангвиничен темперамент и малко примес от холеричен.  Много съм емоционална. Понякога избухвам в пориви от  гняв  или радост с ярки чувства.                                                                                                               Родена съм в голямата фамилия Кирови и всички живеехме на първия етаж на голямата ни недовършена къща на ул.„Враня”. Там живееха освен нашето семейство, братята на баща ми Владимир,  Ерослав,     близнаците Костадин и Костадинка, сестра им Юлия, но й казваха Гинка. Аз съм кръстена Иванка. Но леля ми Гинка не харесвала това име и още като бебе ми казвала „Жана” и аз съм се отзовавала на  името Жана – и до днес. Много хора не знаят, че официалното ми име е Иванка.                                            Първият етаж беше много обширен – от два съединени апартамента. Нашето семейство разполагаше със  стая, кухня, баня и тоалетна в единия край на етажа.                                                                                    Родена съм с акушерка в къща на ул.”Бачо Киро” в София. Когато съм  била на една година  /1937 г/ цялата фамилия сме се преместили в новата голяма  четириетажна къща на ул. „Враня”    № 38. Тя е собственост на всички от фамилия Кирови с апартаменти на четирите етажа.  На партерния етаж имаше дърводелска фабрика.                              Когато имаше празници Коледа, Великден и други,  цялата ни многолюдна фамилия се хранехме на обща трапеза и това бяха весели, запомнящи се празници с музика и обилни ястия..                                                     Към етажа имаше една голяма тераса с цветя. Там  беше монтирана  люлка за нас децата и ни е си играехме  на терасата.                                                                              Първият ми ярък спомен от детството е на две години и четири месеца – на 24 май празника на Кирил и Методи 1938 година. Това беше празника на кръщенето ми и това на сестра ми Росица.  Помня, че беше слънчев ден и бях много радостна. Имаше много гости. Аз бях облечена с тиролска рокличка с престилка и лачени обувки. Кумата даде на мен и на Роса по един толкова голям шоколад, че го държех с две ръце.                                                                                                            Има ме снимана на една година и осем месеца покачена на столче, държа слушалката и съм казвала „Ало деде”. Чичо ми Владо много ме обичаше – той ме е снимал.                                                                   Имам един ярък спомен. Била съм  на четири – пет годишна възраст  и присъствах с родителите си  на някаква сватба на наши близки. Стана ми скучно и излязох на улицата да си играя. Но, съм се изгубила в центъра на София,  и разплакана -  не знаех как да се върна. Обаче помнех адреса на къщата ни и телефонния ни номер.  Заведоха ме в  полицейски участък, обадиха се на родителите ми, които много  се притеснили. Баща ми дойде и ме прибра.                                                                                                                От ранно детство си играех с децата на ул.”Враня”, която не беше още асфалтирана и нямаше много движение. През лятото ходех боса да тичам и си играя. През зимата се пързалях с шейна по стръмната съседна улица „Свищов”.                                Много обичах да се катеря по дърветата. Имаше две големи черници в нашето съседно място, на ул. „Карлово”, където  беше нашата стара къща. Бях доста буйно дете, тичах непрекъснато, като и често падах и си ожулвах коленете. Пързалях се по склона към „Владайската” река близо до нас, на бул. „Сливница”.                                                                                          Чудесни бяха игрите в градината „Свети Никола”, близо до нас. Там има огромни столетни дървета, много цветя. Гонехме се с децата около паметника в средата на градината. Пързаляхме се по парапета на черквата „Св.Никола Софийски”. И днес разходките ми всеки ден са в тази градина.                                              На пет годишна възраст бях на детска градина наречена тогава „Забавачка”. Имаше много играчки и обичах да си играя с децата. Играчките бяха дървени кончета, а куклите ушити от плат с пълнеж.                      Лятно време с баща ми брат ми и сестра ми ходехме на курорт.                                                                                   Имам един ярък спомен за курорт  през месец август в с. Юндола в Родопите, прекрасен планински курорт. Там бях с баба  Стания, леля  Динка и чичо  Славчо. Била съм на пет и половина години, а майка ми наближавало да роди брат ми през септември 1941 година и останала в София. Един спомен като жива картина блясва пред мен. Ходехме с леля и чичо един след друг – аз най-отпред,  по една тясна  планинска пътека. От едната страна имаше  стръмни скали, а от другата – пропаст. Вървехме бавно, внимателно, беше страшно да не се подхлъзнеш и да паднеш в пропастта. Но аз не се страхувах. Знаех още тогава,  и чувствах, че над мен е моят  Ангел Хранител и ме пази да не падна.                                                                        Майка ми и баща ми още от малка ми вдъхнаха вяра в Христос,  в  Бога и добрите Духовни Същества. Майка ми  често  ми разказваше за Христос като едно приказно живо Евангелие и какво са празниците Рождество Христово, Великден, Цветница и др.  Една ярка картина помня от разказа    за Цветница – как Христос е яздел магаре по път постлан с палмови листа и цветя и хората викали „Осанна” като Месия, Спасител.                                       Баща ми също имаше специално влияние върху мен за Любовта и добротата на Христос, който се е жертвал за цялото човечество и ние трябва да го следваме.                                                                                                       Родителите ми обичаха природата и природния живот. Всяка неделя ходехме семейно  на Витоша, на Люлин, разхождахме се в Борисовата градина. А лятно време – на курорт.                                         Помня един прекрасен курорт в с. Бераинци, Трънско при баба ми Стоянка сестра на дядо Киро. Тя имаше къща и прекрасна градина с плодни дръвчета, и от едната страна протичаше планинско поточе.                                                                                                           Щом пристигнахме веднага  е покачих на едно високо ябълково дърво. Била съм на шест години. Майка ми много се разтревожи да не падна, викаше ме, молеше ме да сляза – няма да ме наказва. Доста тревоги съм създавала на майка ми. Помня,че имаше в двора навън едно огнище.ВДърху разгоряна жарава се слагаше „подница” / тепсия направена от кал/ и отгоре метален капак. майка ми печеше баници и питки в тази подница. Бяха толкова вкусни, че  и днес усещам аромата и незабравимия  им  вкус.                                                                            Някои летни ваканции прекарвахме в с. Томпсън при леля Даринка, братовчедка на татко, в къщата й с голям двор и ливади наоколо.Тя се намираше на висок хълм  над р.”Искър”. Там заедно с братовчед ми Васко, мой връстник,  се научих да карам кон. Не ме беше страх да яздя по стръмния склон към реката.                                                                               Татко ме научи да плувам в р. Искър. С Васко скачахме от една висока скала в един дълбок вир на реката.Такова щуро дете съм била. Много обичам да плувам от дете в реки, езера, море.                                          Имам един ярък спомен. Ние с Васко плуваме в реката, скачаме във вира,  сестра ми Роса седи на брега. Майка ми заръчала да пазя брат ми Кирчо – на две години. Той крачеше по пясъка, после легнал зад един камък и заспал. Майка ми ужасена ме пита къде е детето. Дълго го викахме и търсихме докато го намерим. Тогава майка ми ме напляска  заслужено по дупето, но не по лицето. Майка ми казваше, че в лицето е достойнството на човека и не бива да му се удрят плесници. Затова и баща ми и майка ми никога не са ме ударили по лицето, а само по дупето.                                                                                                       С Васко много си играехме. Той беше подвижно и щуро дете  - като мен и заедно тичахме по ливадите, по стръмните горски пътеки за диви ягоди, на реката – да плуваме.                                                                      На шест години /понеже бях родена през м. януари/ исках да ходя на училище. Тогава татко ме заведе да държа приемен изпит. Той беше подреждане на разни парченца, за да се получи картина. Задаваха ми също и разни въпроси. Издържах изпита, приеха ме в училище в първо отделение през 1941 г.                                                                     Но, аз бях свикнала да играя по цял ден и ми беше ужасно трудно и скучно да седя мирно по четири часа на ден. И досега помня каква мъка беше за мен, не можех да се движа, да играя. Щом се върнех от училище, хвърлях чантата и отивах да играя до вечерта. Горката ми майка ме прибираше от улицата по тъмно, сядаше до мен, държеше ми ръката да пиша домашните. Така че завърших с добър /4/ първо отделение.                                                          Аз бях весело, подвижно дете, постоянно си тананиках и пеех. Обичах да танцувам, да играя хоро. В нашата голяма фамилия имаше музиканти: дядо Киро свиреше на кавал, баща ми - на мандолина, чичо Славчо – на акордеон. И особено на празници се устройваха музикални  изпълнения. А аз тогава танцувах, пеех  и     обичах да играя най-много ръченица.                                                                                                Като дете мечтаех да стана артистка.            С моите приятелки от махалата си правехме театър на двора. Аз бях и режисьор и в главната роля. От детски приказки си правехме пиески. Помня, че с булчинската рокля играех роля на фея. Тя се изпокъса, защото се влачеше по земята. И майка ме наказа.                                                                                                                      Ние артистките, когато научавахме текста  правехме представления пред другите деца.  Върху въжета за пране опъвахме завеса. Слагахме столове за зрителите. И играехме с ентусиазъм при аплодисментите на децата. Това беше незабравимо, радостно детство – без телевизия, мобифони, електронни игри и пр.   Ние бяхме  щастливи деца.                       Дядо Киро много ме обичаше. Той имаше буркани с мед, които затваряше с ключ в голяма каса . Понякога ме викаше тайно и ме черпеше  мед с голяма лъжица. Бях малка, още не ходех на училище. Той ми казваше:           „Ти ще станеш доктор. Във фамилията нямаме доктор. Затова те черпя с мед – да те подсиля и да учиш за доктор”. По-късно за радост на дядо ми  завърших медицина и станах доктор, както ми беше заръчал. Доживя да види, че има  вече доктор във фамилията.                                            Моите детски спомени сега  са като искри, които  блясват изведнъж и осветяват събития от моя живот, които са се запечатали като цветни картини в паметта ми.                                                                                                                                                      Иванка Кирова                                                                                                                                                                                                                                               

 

 




Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ivankakirova
Категория: Други
Прочетен: 909985
Постинги: 853
Коментари: 120
Гласове: 621
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930